Sunday, January 29, 2006

Tida er en puls utenfor kroppen

For oss som ofte snakker om " tidsklemma":
Her er noen avsnitt fra Øystein Høllelands bok " Tid":


" Klokkenes og kalenderens historie er dels vevd sammen, dels
følger de to adskilte spor. Begge har de påvirket og forandret menneskelivet -delt det opp, tidsinnstilt det og regulert det. Ja, så sterk har påvirkningene fra tidsmålingen vært i historisk tid at vi kan snakke omet før og et siden. Før og etter uret. Før og etter kalenderen. Tidsmålingen ga dem som kontrollerte den økt mulighet til å utøve makt over andre. Enten det var i form av å bestemme arbeidstid ( foreksempel for slaver), regulere døgnrytme eller å fastsette tid for offer og høytider.

I vårt vestlige samfunn er tida blitt noe utenfor oss, en "natur"utenfor vår egen kropp, noe som kontrollerer oss. I skole, jobb, ja til og med i fritida vår- da vi skulle ha fri fra tidspresset, setter vi og andre ( tids)rammer for hva vi gjør og ikke gjør: Som hund i bånd følger vi etter! Etter tida! Bare i helt bestemte situasjoner opplever vi tida som vår tid:
Når vi opplever naturen, når vi forelsker oss og er sammen seksuelt eller når vi oppsøker ulike typer kunst, for eksempel musikk. Da kan det hende vi glemmer oss sjøl og vår egen tilstedeværelse i tida, og er."



Fra diktet " LI PO " av Georg Johannesen:

Uret varer lenger enn mitt håndledd
diktet varer lengre enn min munn:
kalenderen er den eneste boken
jeg gjerne skulle ha skrevet



Fra " To dikt om tid" av Bjørn Aamodt:

Urmakeren har satt sammen en klokke av beinsplinter.
Det var det fineste materialet
han kunne finne. Det fineste han har.
Det viser langt, langt utover han selv.



Fra diktsamlinga " Ting og tings skygger " av Jo Eggen:

I museer som skal vise folks liv
er det alltid klokker
små veggur, golvur:
store blanke møbler i seg sjøl
konsollur fra rokokkotida
kokett asymmetriske
likevel godkjent av tida
som alle gjenstander
fratatt sin funksjon

4 comments:

  1. Anonymous8:51 PM

    er 'tid' ei sansing -
    eit første feste for vår vakning
    eit punkt vi fester
    ei line til
    dreg derfrå til dit
    vinklar vidare til nye punkt
    rommet er skapt

    det tok tid
    augne punktet
    ei tid henta frå Før
    blinka til i eit blinkras No
    utan stans inn i Framtid

    spegla rommet
    bak ryggen og framom
    eit over
    eit under

    tida ein sansingsbane
    ei bærebylgje

    sjølv eit inkje
    ingenstad frå
    gjekk ingen stad vekk

    eit stille
    ei ikkjesansing
    gjeld berre her
    medan vi er i tida

    ReplyDelete
  2. Takk for utmerket refleksjon omkring "tid", Jostein!
    Mye å tenke på her..


    Irene

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:12 PM

    samband
    du der eg her
    namnespora ukjend
    men hjernen finn oss fram seier
    minnest

    *tapas-telegram*
    ----------------

    så langt eg skjønar hjerneforskinga
    er det uråd å påvise noko minnelager
    men at hjernen er eit spesialorgan på linje med lever og nyrer
    der det høgspesialiserte cellevevet i hjernen kan hente fram det bevisstheita gjev ordre om
    som eit tv-apparat leverer programma utan å ha laga eller lagra dei
    (vel eit haltande døme -)

    drivaren i denne prosessen har eg her kalla 'bevisstheit'
    også her på noko svaiande underlag
    kjelda for vår bevisstheit (personlegdom) er like ukjend som kjelda for tid

    likevel finn eg her eit vegkryss
    eit punkt for å stogge
    ein møtestad i tidlaus undring

    er det her kanskje
    at det vi kjenner som fødsel og død
    til-bliing og til-inkjes-gjering
    går opp i den større eininga
    vi ikkje har ord for
    men berre likevel opplever

    då stilla seier det best

    ReplyDelete
  4. Året, dagen og øyeblikket går over i historia, men medbringes i erfaringa ( " den indre tida" ). Erfaringa praktiseres i den fysiske tidsdimensjonen, der den finner anledninga ( " den ytre tida") som vekker den. I den krysninga finner man kanskje " de rette øyeblikkene".


    Husker ikke kildene til disse omtrentlige formuleringene, men kom på dem da jeg leste innlegget ditt over.

    Ellers forteller vel språket vårt mye om forholdet vi har til tid:

    " Å utnytte tida"
    " Å kaste bort tida"
    " Å misbruke tida"
    " Vel anvendt tid"
    " HAR ikke tid"

    osv. osv.


    Et sitat til i den forbindelse:
    ( Hentet fra Trond Berg Eriksen: Tidens historie)

    " Bak tidspresset og tidsmankoen ligger drømmen om det gode liv som effektivt tilintetgjør seg selv når det griper til de mest nærliggende midler. Nesten alle grunnleggende sosiale erfaringer krever tid. Ikke så og så mye tid, men så mye tid som kreves for at kjærlighet, selvbesinnelse, fortrolighet eller tillit kan oppstå. Det er lenge siden Chaplin gjorde narr av den moderne arbeidsverden på film ( " Modern Times", 1936) ved å vise hvordan maskinenes takt forplantet seg i kroppen. Den gangen lo man av de spastiske rykningene som ble forsterket av den ufullkomne fotograferingen. Nå vil vel mange oppfatte hans parodi som rapport fra en høyst normal arbeidshverdag.."

    Takk for tapas, Jostein!
    Og for at du følger opp et emne jeg ( av ganske naturlige årsaker :)) er veldig opptatt av.

    Stillheten og undringen..
    den i seg selv
    uten annen mål og mening

    Ja til den.



    Irene

    ReplyDelete