Thursday, October 13, 2005

Blogging i 6-7.klasse

Vår barneskole har 51 elever, 34 PC-er og 28 av disse er tilkoblet nettet. Dette sier ingenting om satsing fra Tromsø kommune, men det sier noe om at vi har en meget dyktig dataansvarlig ved vår skole, og et kontaktnett som gjør at vi har fått PC-er fra ulike bedrifter o.l

Men dette er ikke et skryteinnlegg, bare et begeistret innlegg fra en lærer som har oppdaga at elevene kan synes det er like artig med blogging som henne, og at det åpner for mye. Blant annet åpner det for å jobbe med tekster på en helt annen måte enn man gjorde tidligere. Tekster de skriver i ulike sjangrer, legger de nå inn på egen blogg, for deretter å gå inn å kommentere hverandre. Deretter jobbes det videre ut fra innlegg/ kommentarer fra både elever/lærer, såkalt " prosessorientert skriving" på samme måte som vi gjør det på skriveforumene. ( Alt under oppsyn av lærer, som kan gå inn å kontrollere både blogger og kommentarer når som helst.. så det nytter ikke å forsøke seg på tull!) Etter at skrivinga er unnagjort, søker de på nettet etter bilder som kan passe til, og i neste uke skal vi fotografere og bruke egne bilder.

Til og med hjemmelekse er blitt populært, når det handler om å skrive tekster på bloggen eller gi en kommentar til andre.


( Lista som stod her, dvs. svaret på utfordringa fra frk. Hansson, kommer tilbake. Den er bare midlertidig fjernet.)

7 comments:

tomy said...

Kan populariteten skyldes en flink lærer? Høres veldig artig og inspirerende ut.

For øvrig savner jeg lista di. Jeg skulle jo fortelle deg at nattkjole er sterkt undervurdert!

irelars said...

Det kan kanskje skyldes en lærer som selv er hekta på blogging :)
Hender slik ivrighet smitter.

Lista kommer!
Ha, ha....undervurdert, ja. Det kan man si! :)

toto said...

En kjempeide!
Har begynt å tygge på dette allerede. Det kan helt sikkert bidra til både skriveglede og til å skape en prosess, og ikke minst motivere. Og hvis læreren gløder så smitter det på elevene, det er slik det er :)

Torunn

hanjostein said...

ønsket
plass for olding
barndomvendt være vil
i klassen din lære mer om
blogging

:) håpløs-tapas :)

irelars said...

Torunn: Ja, og lenger opp i klassene tror jeg det kan fungere godt.

Jostein: Er vant til å takle utfordrende elever, så det skulle nok gått bra..:)

Takk for tapas!


irene

Frk. Hansson said...

Først: Det er frustrerende at det er personavhengig hvordan skolene er utrustet.

Deretter:
Så bra å se mulighetene. Særlig den prosessorientrete skrivemetoden imponerte meg.
Du har virkelig gjort en kjempejobb her, og tenk hvilken dataerfaring, skriveerfaring, skrivelyst og inspirasjon elevene får!
Godt jobba Irene.

irelars said...

Ja, selvsagt skulle ikke slikt vært personavhengig. Men enhetsskolen har lenge vært en saga blott, dessverre..!
Får håpe den får sin renessanse nå, da..

Prosessorientert skriving er egentlig ikke noe nytt begrep, det har vært utført i mange år. Men det å kunne lage egne skriveforum/ blogger på nettet gjør jo alt mye enklere, og du kan også, som sagt, kombinere uttrykksformer.
Greit at de også lærer seg dette begrepet blogg/ weblogg, som er på full fart inn i språket vårt.

( Det stod forresten en god artikkel om blogging i Dagbladet i dag.)

irene