Thursday, July 08, 2010

Omdømmebygging, omdømmefokus

og " konkurransedyktig identitet". Nå skal reklamekonsulenter og kommunikasjonsrådgivere pusse opp fasade-Tromsø. Kjenner jeg blir kvalm..

10 comments:

Sirenia said...

Hei, har satt deg på blogger jeg følger. Vet du hvordan man får de til å vises?

Ang innlegget, trenger vel ikke akkurat Tromsø omdømmestyrking. Den har vel alt en by skal ha.

Skrev et godt innlegg for ol-søknaden i sin tid. Men forsto at det var sterke krefter i byen som var i mot?

Irene Larsen said...

Hei. Så hyggelig, og gratulerer med ny blogg!:) For at de bloggene du linker til skal vises, går du inn der det står "utforminger", så ser du på lista til høyre der det står " blogger jeg følger med på" og der trykker du på " rediger", deretter " legg til i liste".


Tromsø er visst ikke lenger helt øverst på lista over de mest spennende og interessante byene i Norge, og det skal nå gjøres noe med.
Men med en slik språkbruk får man følelsen av at byen er en salgsvare. Hvordan den framstår, blir viktigere enn hvordan ting faktisk er. Og hvordan den framstilles, avhenger av hvem som får makt til å definere.Jeg er ikke begeistret for at reklamefolk skal skape en slags " merkevareby" av Tromsø.

Tromsø er en fin by å bo i. Ikke minst er jeg glad i det mangfoldet av mennesker som er her ( universitetet og universitetssykehuset gjør Tromsø til en flerkulturell by),byen har et bredt kulturliv og litterære miljøer med mye aktivitet. Men byen har også sine mangler, som alle andre byer har. Man merker det spesielt som lærer. Og slike glnsbildeaktige markedsføringer blir derfor så overfladiske.

Det var en del folk fra Tromsø som var imot OL, ja. Oppslutninga om arrangementet dalte vel etterhvert som kostnadene økte, og mange ønsket å prioritere penger og ressurser på andre måter.

Anita said...

Det einaste Tromsø mangla er meir sol og varme om sommaren!

Irene Larsen said...

Neissjda. Tjue minutter med sol her i dag, og med det slo vi både Harstad og Finnsnes. Tromsø e med andre ord meget konkurransedyktig også når det gjeld sol.

Anonymous said...

Det har aldri sluttet å forbause meg hvor lite søringene egentlig vet om Tromsø og Nord - Norge. Fremdeles finnes det en delmerkelige forestillinger om hvordan vi er i nord, både når det gjelder drikking og bannskap. jeg kjenner at det irriterer meg veldig. Jeg tror kanskje at et fokus på omdømmebygging kan bidra noe til at en del av de stigmatiserende holdningene reduseres, samtidig som det da blir viktig å fremstille byen slik den er - og ikke som en kopi av et annet vellykket sted...En del konsulenter som har spesialisert seg på omdømmebygging, tar gjerne utgangspunkt i ulike teorier om hva som "fenger" andre og da kan gjerne resultatene bli ganske steretypiske - like og kjedelige, klisjeaktige og vanskelig å kjenne seg igjen i...Jeg har selv studert omdømmebygging på universitetet, et utrolig spennende fag forresten, og ser mulighetene men også fallgruvene. Syns forresten studentene som jobbet med markedsføringen av universitet gjorde en veldig god jobb i vår. De laget blant annet en video om Tromsø der svært ulike elever fikk si hvordan de opplevde å bo og studere i Tromsø.

Irene Larsen said...

Omdømmebygging kan helt sikkert ha noe for seg. Tromsø fortjener ikke å ha et rykte som " Rorbubyen" for evig og alltid.
Men det er noe med begrepene( knyttet opp mot en konkurranseideologi som gjennomsyrer det meste ) som gjør at jeg steiler.
Både samfunnsmessig og individuelt handler det så mye om "å fremstå", og fasadene er vel egentlig det minst spennende av alt.
Den vidoen du viser til, har jeg forresten lyst til å se. Må prøve å finne ut hvor jeg får tilgang til den.

Anonymous said...

"Både samfunnsmessig og individuelt handler det så mye om "å fremstå", og fasadene er vel egentlig det minst spennende av alt."

Godt sagt, Irene.

Anita said...

Oi, det var eg som skreiv det!

Gunhild said...

Jeg er så enig med deg! Hvis Tromsø som by ønsker at folk som ikke bor der skal få vite mer om mangfoldet, så holder det ikke å pusse fasaden og finne på et slagord som mange "omdømmeeksperter" prøver på.

Nå er det jo helt utrolig billig å fly Oslo-Tromsø i forhold til før, så det er der støtet evt. må settes inn: Få folk til å reise til byen og se den som den er. Det er mer enn nok!

Anonymous said...

Er detnoen som har en "konkurransedyktig identitet" må det vel være meg. Men jeg er slett ikke sikker på om det er noe å trakte etter for de som vil være "folk flest"...