Thursday, September 08, 2005

Om Finn Skårderud og de flinke barna

Finn Skårderud er en dyktig forfatter.
Sikkert en flink psykolog også.
Han skriver om de flinke barna. De som klarer alt.
Tar meg i å tenke at svært mange av dem må være kvinner. Dyktige, samvittighetsfulle, ansvarlige kvinner. Kvinner med stor arbeidskapasitet. Kvinner som ser, tolker signaler, vet hvor skoen trykker, tar vare på, gir omsorg, ordner opp, takler, organiserer, holder styr på, presterer, lykkes ( men aldri på bekostning av andre!), kvinner som sjelden snakker nedsettende om noen, eller ber noen dra til helvete. Kvinner som gjerne lar andre ta æren for arbeidet de har gjort.

Kvinner som plutselig forsvinner.
Ingen vet hvorfor eller hvor de ble av.
-Noe med en nakke, en skulder, muskelsmerter. Man ser dem bare av og til. I bilen. Til og fra akupunktører, homeopater ( de er gitt opp av legene) eller de kjører sine barn rundt på trening, ballett, korøving. For barna klarer seg godt. De har fått en god oppvekst, er omgjengelige og veltilpassede, engasjerer seg i viktige ting. Og de er flinke til å støtte opp som sin mor, nå da hun har det vanskelig og ikke klarer alt lenger. Særlig døtrene gjør det-

Har aldri sett noen kjønnsfordeling på flink-statistikken.
Har bare en mistanke.

9 comments:

Irene Larsen said...

Presisering: En tekst som ikke gir seg ut for å være noe annet enn den er.
Tanker og refleksjoner tråklet sammen med skjeve sting.

Slikt må en blogg ( ihvertfall min) også ha plass til.

:)

Anonymous said...

Ja -
og god plass
enda bedre publisering enn det blir her
håper jeg

hvor mye skal det koste
å veksle inn en ny verdistandard
å bytte ut 'flink'standarden?

Irene Larsen said...

Noen betaler kanskje med resten av livet.
Andre kan slippe noe billigere unna-

Irene Larsen said...

Ja, det er en viktig og god bok.
Springende og fragmentert i formen.
-En form som både underbygger tittelen og innholdet.

Og den som kom ut etterpå, er vel så bra, synes jeg.

irene

HeNo said...

De flinke barna, de mest veltilpassede barna, og da helst jentene, ender i følge en som har forsket på oppvekst i Bergen, opp som lærere eller sykepleiere.
Altså de fortsetter å være veltilpassede i et stort system.

(Det er også så stort og utsatt at det er lett å forsvinne i, men akkurat det sa forskeren ingenting om)

Interessant Irene!

Irene Larsen said...

Ja, det forundrer meg ikke at de ender der! ( Selv om jeg synes man kan se dem i mange yrker og på mange arenaer.) Der får de benyttet sin empati og sin omsorgsevne.

Men så kan de da bli så tlpasningsdyktige at de til slutt forsvinner, ikke bare i systemet, men kanskje ut av systemet. Da mister de også bekreftelsen på at de er flinke, og hva har de da igjen?

Vi kan vel egentlig identifisere disse allerede i barnehagen og skolen. Tror det er lurt å holde et øye med dem..!

Ja, dette er et interessant tema.


Irene

marte said...

Veldig interessant tema Irene - og jeg følger deg i det du sier - hele veien - også i kommentarene under innlegget!

Jeg tror jeg sjøl var et sånt flinkt barn (så ble jeg jo sykepleier også da...!) - og jeg tror jeg har ei tulle som også har anlegg for å være "flink" i enhver situasjon, sjøl om jeg prøver å vise henne at det er lov til å gi blanke iblant! Foreløpig er hun undrende - og lykkelig - men det kan fort snuble over til å bli grublende - og bekymret! Ei utfordring dette - særlig fordi de flinke barna forsvinner litt i de store sammenhengene også - og når de blir sett - så er det det at de får skryt fordi - nettopp - de er flinke!

Jeg tror på å bryte rutiner iblant - og jeg tror at mammaer kan være gode rollemodeller gjennom å vise at mamma ikke er perfekt til enhver tid - mamma kan også være utilstrekkelig - og det er lov - og det behøver ikke være farlig i det hele tatt!

I går kveld fikk vi lyst på is etter sengetid. FRYKTELIG lyst på is! Sjokolade og jordbær.
Så klokka 22:00 tok vi oss en diger porsjon hver - sjøl om tennene i den minste munnen var nypussa og rene.

Og du verden det smakte godt! Både i munnen, i hodet og i hjertet!

(og begge flinke jentene pussa tennene ekstra godt til morgenen! :-))

Mvh Marte

Irene Larsen said...

Takk!!

for at dere følger opp dette temaet. Det gjør meg glad!

Noen og enhver kan nok kjenne seg igjen i " det flinke barnet". Det ligger i alle fall mitt hjerte nært.

Og jammen har vi behov for de empatiske, omsorgsfulle og ansvarlige!
Hva skulle vi gjort uten disse?
( Kanskje får de altfor lite anerkjennelse.)

Men når det å bli anerkjent for flinkhet blir livsnødvendig -en ytelsestvang-, når tilværelsen blir en berg-og-dalbane der de er " on top" når de har prestert og fått anerkjennelse, men raser ned straks dette er over, blir det noe annet.

Og jeg tror det du sier om å være foreldre er forferdelig viktig, Marte.
Hjem der man aldri kan heve stemmen, eller det ikke er rom for å være sur, lat, feile eller ganske enkelt gi blanke blaffen....æsj og æsj. Hva lærer slike foreldre sine barn om det å være menneske?


Irene

Anonymous said...

greetings enlysveranda.blogspot.com admin found your website via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your site http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com