Friday, February 02, 2007

Fra det klassiske biblioteket


Gustav Flaubert: Madame Bovary
Skrevet 1856-62
Boka er pensumlitteratur for øyeblikket, og det var jammen meg på tide å få lest den.
Førsteinntrykket var at den lignet en kioskroman, men det tok ikke lange tida å snu inntrykket. -For visst handler den om om drømmer og lidenkap, men den handler om en kvinne som er mer opptatt av ideen lidenskap enn av selve lidenskapen. Hennes liv er en reise i desillusjon og skuffelse. Hun kan sees som en fantaserende kvinne som lever et drømmeliv skapt av dårlige romaner. Men det er langt fra så enkelt. Og det interessante er nettopp hva som er årsaken til at alt går så galt med hovedpersonen. Er det det romantiske livsidealet, eller blir hun et produkt av de uutholdelige, småborgerlige omgivelsene ?
Det er to ulike livsanskuelser som kommer til syne i denne boka; den fornuftige og den hedonistiske. Forfatteren gjør disse livsanskuelsene nesten uforenlige.
Forfatteren har selv sagt at dette er en bok om " ingenting". I ettertid har den blitt sett på som ei bok der det er formen, og ikke innholdet som er det sentrale. Den amerikanske forfatteren Antonia Susan Byatt sier om boka:
Flaubert har skapt noe stort og vakkert og evigvarende ut av nesten ingenting. Ingen av karakterene slår meg som de mest interessante i verdenslitteraturen. De er helt vanlige mennesker, nesten uinteressante, og likevel er boka et mirakel. Dette er helt og holdent på grunn av Flauberts vidunderlige skrivekunst; Rytmen, detaljene, sprangene, synsvinklene. Boka er hele tiden både komisk og tragisk.

5 comments:

Irene Larsen said...

Etter oppdatering har det vært bare rot med denne bloggen. Det nytter f.eks ikke å legge inn avsnitt/ linjeavstand.
Om noen har gode råd å komme med, mottas de med takk!


Irene

Nabodama said...

Hm. Har ikke opplevd det. Derimot har det fungert fint hele veien. Har du sjekket blogspots eget forum? Mener du kommer dit via startsida.

Irene Larsen said...

Nei, det har jeg ikke sjekket.
Får prøve det.
Datakonsulenten her i huset er aldri hjemme, så her må man bare begynne å klare seg sjøl :(

t.t. said...

Jeg får veldig lyst til å lese denne nå. Som du sier er det vel på tide. Det er så mye en har lyst til å lese. Og det er spennende å veksle mellom nytt og gammelt. Med meg er det ofte slike anbefalinger som gjør at jeg stopper mellom reolene og tar ut akkurat den boka.

Jeg har forresten akkurat lest ferdig Brit Bildøens siste roman. Og nå får jeg lese dikt av henne igjen.Veld ig fint det du har lagt ut her.

Jeg må nok ta meg en lørdagsbytur og stikke innom biblioteket.

God helg, irene!
Du har en fin blogg.

Torunn

Irene Larsen said...

Skulle likt å høre hva du syntes om Brit Bildøens siste roman, Torunn.

Jeg ble en anelse skuffet over siste delen. Ellers syntes jeg den var flott.