Thursday, April 19, 2007

Kveldslys


4 comments:

Anonymous said...

dette blei for meg bildet som overgår det meste
forfremmet til desktop background
and screen savior

kan bare ikke fatte og begripe hvordan og av hva et slikt bilde blir til
kjenner bare igjen snøen nede i venstre hjørne
ellers lever jo hver kvadratmillimeter i billedflaten
og linjeføringen og farger spiller sammen så perfekt

burde hevde seg i enhver fotokonkurranse

Irene Larsen said...

Fotokonkurranser er nok ikke mitt felt, men hyggelig at bildet falt i smak!

Kom over en kasse med masse skrot oppi da jeg gikk tur i går, og la i grunnen ikke merke til lyset før jeg la bildet inn på PC-en.

Mye som ikke er tilsiktet, men heller mer tilfeldig her i gården :)

I alle fall: Takk for godordene, Jostein!

Irene

Anonymous said...

kveldslys

nesten det eneste ved bildet som trekker ned
tittelen er for svak
virker som den er satt bare for at barnet jo skal ha et navn

for dette bildet er jo et helt soria moria av et eventyr
i all dumdristighetens navn må jeg lage en begrunnelse for
hvorfor jeg ble dratt inn i berget det blå
og ikke kommer meg ut derfra igjen

jeg måtte ha det som fast bakgrunnsbilde på pc-skjermen
og dessuten en papirkopi på veggen

linjespillet i den sentrale og største midtdelen av bildet
virker ledig og løs, men samtidig topper det seg som i en
fjelltopp og sender slørtråder nedover flaten
foran figurerer en snusmumrik med snuten
så vidt inn i snøen
behørig tildekket med hijab i harmonerende farge

det er jo forøvrig så betryggende med denne naturen ..
den er helgardert mot disharmoni i fargespillet

de fire billedhjørnene sett diagonalt parvis
har en herlig korrespondanse
de virker beslektet uten å kopiere hverandre

det eneste gjenkjennbare materialet i bildet er snøen
nede til venstre
det fristiller fantasien som f.eks. kan fremskaffe både
gull glitter og glans i alle ønskede dimensjoner
hele billedflaten er jo fylt til bredden av levende og
vibrerende variasjoner
------------

jo, jeg synes jeg har gode grunner for å være bergtatt
men samtidig med at jeg blir bortreist i bildet
må jeg erkjenne både undring og beundring ..

eieren til øynene som så
noen bortslengte glassbiter og annet skrot
i en kasse med litt snø
i et kveldslys
siktet, fokuserte, rammet inn, trykket på knappen ..

åpnet
mine øyne
fikk se at jeg ser SE
lyset i de døde glass bli
til Liv

Irene Larsen said...

Du er noe av det rauseste jeg kjenner :-)

( Og det var helt på sin plass med arrestasjonen av overskrifta, som er et produkt av ren latskap ;))

Takk igjen, gode venn!


Irene