Friday, July 01, 2005

Så har da også jeg skaffet meg blogg

Sitter her og undres mens jeg oppretter denne bloggen
-på hvilke nye omgangsformer vi er i ferd med å få.
Samtaler og samhandling på nett , -mer og mer av det,
vi nærmer oss hverandre, - på trygg avstand.
Vi møter nye mennesker. Noen blir vi nære "venner" med.
De vi har rundt oss til daglig, kjenner ofte ikke navnene
vi refererer til, og som tydeligvis har betydning for oss.

Erstatter dette noe eller er det et tillegg?
Begge deler, kanskje.

Tenkte her forleden da vi var en gjeng som var ute
på byen sammen, tok ei pils og lot lidenskapen for poesi
blande seg med tema som berørte oss i vår hverdag;
barn, dødsfall, feriemål
- at vi seks damene faktisk møttes her, foran skjermen,
på ulike nettforum for poesi.
Nå møtes vi mange ganger i året, utvikler kreative
prosjekter sammen, følger hverandre i oppturer og nedturer
og ler så tårene triller når kvinnegalskapen tar løs.

Men nettet er også en tidstyv. Den legger føringer
på samværsformer. Unger, ungdommer og voksne
i hver sin krok foran skjermen. Samtalene og samhandlingene
på nettet stjeler av samtalene familiemedlemmene imellom.
Vi er i samme hus, men i hvert vårt sosiale nettverk.
I verste fall kan det fungere slik....

Og nå har jeg altså skaffet meg blogg. Enda en tidstyv!
Tankerekka foran førte ikke til noen forbedringer -:)

Men i tillegg til min blogg-veranda, som jeg ønsker
meg masse besøk på, har jeg en lys veranda for annen
type samvær. Det er en vestvendt veranda med utsikt
mot hav og tusen meter høye fjell, og med sol til langt,
langt på kveld. På denne verandaen skal familie
og venner få den forpleining de trenger i sommer.
Der vil det vanke fersk seimølja ( båten settes ut i
neste uke) og kaffe med någå attåt.

Velkommen! Begge steder.


Irene

6 comments:

Rita said...

Gratulerer! Jeg synes det er bra at du tør å ta i bruk datamaskinene på enda en ny måte - jeg har ikke kommet så langt ennå!Det er sant som du skriver at man bruker mer og mer tid bak skjermen - mange ganger på bekostning av verdifull tid med andre mennesker rundt oss. Blir hekta på å følge med på forumet - se hva som kommer av nye kommentarer og innlegg - svar på egne innlegg osv. Kanskje skulle man heller brukt tida på å skrive et brev til noen man bryr seg om, lime inn bildene som har hopet seg opp i mange år, gjøre ferdig ditt og datt - men det er bareså fengslende å sitte og glane på denne skjermen da... Plutselig er det natt igjen, så alt det andre får vente til i morra!

Verandabesøk hørtes fristende ut - men det må bli i august!

Irene Larsen said...

Ja, tenk at jeg kan skryte av å være kommet lenger enn deg her, Rita -:)Det skjer jammen ikke ofte.

Er inne og nedkjøler meg for øyeblikket. 25 grader i skyggen kan jo rent ta knekken på en nordlending.

Takk for at du stakk innom blogg-verandaen, og velkommen på besøk i august!


Irene
irene

Irene Larsen said...

Takk for det, Torunn!

Visst byr nettet på muligheter! Det hadde blitt lite og ingenting av min skriving om det ikke hadde vært for det nettet åpnet av muligheter og de menneskene som fantes der.

Stemningsfull beskrivelse fra din egen lyse veranda, forresten-:)

Og ha ei fin helg på fjellet!


Hilsen irene

HeNo said...

heno said...
Hei Irene!

Ikke ofte jeg har anledning til å ønske noen etter. Thi hi, men nå er du også blitt en blogger!

Tidstyven var et godt navn på dette fenomenet som er kommet for å bli og som vi nok bare må rydde plass til først som sist, for jeg tror det er bedre å bli venn enn uvenn med det.
Men en erstatning for virkeligheten og nærheten i et samspill bør det ikke bli. Men et godt suplement.
Jeg hadde ikke hatt kontakt med dere trivelige damer hvis det ikke var for tidstyven.

Kos deg med bloggen. Kommer nok til å stikke ofte innom. Vet jo at et er en lys og fin veranda du har!

:-)
Helga
PS. Kan jeg lage linke hit på bloggen min?

Irene Larsen said...

Ja, stikk innom når du har lyst, du frøken Hansson! Jeg er ofte innom deg og leser, og følger særlig nøye med på videoanmeldelsene -:)

Irene

Irene Larsen said...

Glemte å i at du godt kan linke bloggen, Helga. Jeg lager en link til din også, når jeg etterhvert finner ut hvordan man gjør det..( kremt)