Monday, August 15, 2005

Bibliotekstafettpinnen

har kommet hit også, og jeg skal gjøre et forsøk på å svare på spørsmålene:


Når besøkte du sist et bibliotek?

-Det var på lørdag. Jeg, og flere med meg, øvde på opplesning til åpninga av biblioteket og Fokuskvartalet. Dette skal skje om noen timer. ( Har sovet litt dårlig i natt..)


Føler du at har bruk for biblioteket?

-Å,ja! Er storforbruker av biblioteket. Låner enorme mengder, mest fakta og lyrikk.
I tillegg har jeg unger som bruker biblioteket hver måned, og på jobb er jeg skolebibliotekansvarlig og samarbeider mye med barneavdelinga på Tromsø bibliotek.
Må skryte litt av Tromsø kommune ( ikke så ofte den sjansen byr seg :)), fordi de har satset på en bokbussordning, der barnebiblioteket driver oppsøkende virksomhet. Det vil si at de fyller en buss med bøker, kjører rundt på skolene en fast dag i måneden, og da får barna låne bøker. På forhånd kan man også bestille bøker man vil ha, så tar bokbussen med seg disse. I forbindelse med " Ordkalotten", som er ei litteraturuke der mange forfattere kommer til Tromsø, kjører også biblioteket samarbeid med barnebokforfattere slik at alle skoler får tilbud om forfatterbesøk hver høst. Ikke verst!


Hva er det beste du har funnet på et bibliotek noen gang?

-Bankkortet jeg mista der!
Løp en hel rute gjennom byen, oppsøkte alle steder jeg hadde vært, før jeg til sist endte på biblioteket i Storgatbakken. Der lå det.
( En annen gang fikk jeg det samme kortet tilsendt i posten derfra, så servicen er upåklagelig......:))


Hva kan biblioteket gjøre for å lokke flere besøkende?

-Åpningstid, åpningstid og åpningstid!
Det holder ikke med et bibliotek som har åpent i arbeidstida + et par, tre timer til på ettermiddagen.
Når man drar på biblioteket vil man gjerne ha tid og ro, særlig nå med et nytt bygg med flott lesesal i.
Håper inderlig dette er mulig å gjøre noe med etterhvert.

2 comments:

HeNo said...

Ler godt av det beste du har funnet på biblioteket!

h

Irene Larsen said...

:)

Tror jeg har skaffet meg et rykte der etterhvert.


irene