Wednesday, August 10, 2005

Naturfaglæreren. Krum i ryggen











Kom inn døra i siste time og plantet en torso på kateteret. Innvollene var festa på kroker. Et nyre dingla frem og tilbake før det la seg til ro.Etter en slurk med dovent vann, lette han frem fargekritt, streka opp vener og arterier, svingte piler inn i høyre og venstre forkammer, før han strøk ut alt igjen med en fuktig svamp, lot blå og røde striper renne ned mot tavlekanten der de tørket ut til krittstøv, og om ettermiddagen kom vaskedama og dro det hele etter seg med en grov og klebrig klut.

5 comments:

HeNo said...

Naturfaglæreren din hadde absolutt bredere glis enn naturfaglæreren min.
Ellers tror jeg undervisningen var noenlunde lik
:-)

Fin tekst, gjenkjennelig erindring.
h

(Heter det et nyre?)

Irene Larsen said...

Vedkommende på bildet har plass i skapet på naturfagrommet. Han ble hentet frem og satt foran tavla i anledning fotograferinga.
Det var han svært fornøyd med :)


( Det heter faktisk et nyre, ja.)

Nabodama said...

Han? Da er han transe.

Veldig fin tekst (med ekstra fin sistelinje). Og stilig bilde. Du er god!

Irene Larsen said...

Han til høyre :)

Ellers har jeg her fulgt Lenes anbefaling om automatskrift siden jeg veldig ofte skriver meg fast.
Det ble mye rart i starten, men etterhvert kom denne teksten her, som det i alle fall ble en helhet av.

Takk for kommentarer, begge to!


irene

Irene Larsen said...

Skjønner at du skvetter.
Han ser nok ikke helt god ut...

Takk for tekstkommentar!



irene