Thursday, August 04, 2005

To bilder av Kåre Kivijärvi












Kåre Kivijärvi er en den fotografen som har gjort aller størst inntrykk på meg noen gang.
Ble kjent med hans bilder under Festspillene i Nord Norge i 1989, og kommer stadig tilbake til dem.
Det er utrykksfulle bilder med utrolig mye poesi i seg. Bilder man kan LYTTE til.
Her er to bilder jeg hentet fra nettet: Selvportrett, Øst-Grønland, 1966 og Læstadianere, 1962.
Det er dessverre ikke mulig å forstørre. Håper de gir et inntrykk likevel.

Om bildet " læstadianere" sier Eli Høydalsnes i sin bok om fotografen:
" I bildet sees et værslitt og hardt arbeidende folk i felles rytme. Bildet gir en forestilling om det nære og tette fellesskapet i de troendes forsamling. De har en streng Gud.
Bildet er bærer av et sterkt lydlig aspekt: I tillegg til det rytmiske komposisjonselementet, er det som om man formelig " hører" prekenen, mumlingen, salmesangen: Røstene stiger opp fra dypet, fra jorden og havet -disse menneskenes livsvilkår.

Om bildet " selvportrett" skrev en venn av Kivijärvi:
Selvportettet kan skremme faen på flat mark, en prosjektør rettet mot den dødsdømtes ansikt, til venstre et framkomstmiddel å ta seg sakte fram med. Jeg tilstår at jeg har levd , skriver Pablo Neruda (...) Hvert eneste bilde du har tatt viser det ensomme mennesket, homo erectus på to ben.

2 comments:

marte said...

Jeg har også tidligere blitt berørt av Kivijärvis bilder - og liv. Han levde hardt. Og bildene formidler på en måte noe om hvorfor? Eller hvordan han tok livet innover seg, livet og menneskene.
Ujålete og uten kalkulerte arrangement eller oppstillinger.

Og jeg er så enig i det du sier: bilder en kan LYTTE til!

Fint, Irene.

Irene Larsen said...

Kivijärvi levde hardt, og du har et veldig godt poeng i det at bildene kanskje formidler hvorfor. Nærheten og følsomheten overfor menneskene og motivene skinner gjennom i alle hans
bilder. De er ekte!

Takk for kommentar!



irene