Wednesday, August 17, 2005

Om folkemøter og folkeopplysning og Knut Olsen















Det er valgtid og Knut Olsen er på skjermen igjen. Av erfaring vet jeg at jeg bør holde meg langt unna, fordi jeg ergrer meg grønn over sirkuset som handler om å skru stemmevolumet så høyt som mulig, og være så utholdende i å snakke i munnen på motparten at vedkommende til slutt resignerer og gir seg. Et forsøk på rolig resonnement er nytteløst, og skulle noen klare å komme i gang med det, blir de garantert avbrutt av Knut Olsen etter 15 sekunder.
Men dette er i og for seg ikke noe nytt, og er vel en del av settingen. ( Og jeg kom meg ikke vekk fra skjermen nå heller.) Det som derimot var nytt, var at i den første halvtimen av møtet, var det KUN MENNENE som ble gitt ordet. De fikk rope, raljere, avbryte og herse MED HVERANDRE, mens programlederen under hele førse seanse så bort fra at det var også var kvinnelige partiledere i studio. De mangler ikke talegaver, verken Erna Solberg eller Kristin Halvorsen, men de hadde høflighet nok til å følge Knut Olsens spilleregler, og dermed var de ute av hele debatten. Erna Solberg er ingen favorittpolitiker, men da hun endelig kom til ordet og tørt konstaterte at her burde det vært kjønnskvotering, var det meget berettiget.
Kan ikke den programlederen snart finne noe annet å ta seg til?

Frøken Hansson: Jeg bestiller terningkast en til Knut Olsen!

( Tegninga er laget av min sønn, og er utlånt for anledninga. )

7 comments:

Nabodama said...

Det er ikke alle egenskapene mine jeg setter like høyt, men evnen til å stenge tv-lyden ute er der som et resultat av årelang innsats.

Nabodama said...

ps: hils sønnen. stilig tegning!

HeNo said...

Frk Hansson kommer til å trille terninger for å bedømme politikernes innsats denne valghøsten. Selvfølgelig kan vi ta med Hr. Olsen.

Jeg var også indignert på kvinenes vegne, men glad for at Hagen ble anonymisert trass sutringen sin og den fornærmede minen.

Et innlegg absolutt på sin plass!!!!

Irene Larsen said...

Tomy: Er ingen fjernsynstitter jeg heller, men liker å få med meg valgkampinnspurten.
Knut Olsen skal imidlertid få ha sine folkemøter i fred for meg.

Frk Hansson: Greit å ha et sted å få ut ergrelsene :)
Innlegget ble skrevet med såkalt automatskrift etter at møtet var over.


irene

Irene Larsen said...

Tomy: Sønnen har fått hilsenen. Han likte den! ( Gliste godt :))

Anonymous said...

http://snakk.nrk.no/debatt/showthread.php?s=2341f429fe26fa30a5647eb6ed2ae0ad&postid=747200#post747200

Anonymous said...

Where is admin?!
Thank for all