Sunday, August 28, 2005

Er det noen som kommer til å se meg?





















Her jeg går med gult sommerfuglviskelær i pennalet
og matboks med mummitroll på.
Jeg har baconost på brødskiva og et grønt eple i en pose.
Og jeg lurer på mye: For eksempel hvorfor hunder bjeffer
mer enn katter mjauer, og om to trekløver tilsammen
bringer lykke?
Jeg har en løs tann. Vipper jeg den med tunga,
står den rett ut i lufta. Da bruker storebroren min å si
at han skal ta den med en tang. Det får han ikke lov til.
Storebroren min gjør lekser på gulvet.
Da kommer katten noen ganger inn fra verandaen
og tråkker i bøkene med våte poter.
Jeg skal gjøre lekser på et bord. Jeg er god til å tegne
kaniner som sitter, og blå hus med veranda.
Jeg er minst i familien. Det er dumt å være minst.
Men katten er mindre enn meg..

Jeg har min første skoledag i dag.
Er det noen som kommer til å se meg?

No comments: