Monday, December 08, 2008

Når jeg får tid, skal jeg jammen ta for meg den boka som mest har stått og støvet i bokhylla i alle år: Bibelen. Ikke fordi jeg er nyfrelst, men fordi å fordype seg i Jobs bok som litterær tekst rett og slett ga mersmak. Og den fikk meg i neste omgang til å ta fatt på Camus: Myten om Sisofys.
Forresten et fint innlegg om Ruts bok på denne bloggen: http://botnfall.blogspot.com/2008/12/s-sterke-enkle-kjensler.html

Og her er et par utdrag fra Bibelens flotteste tekst: Høysangen.

Hvor vakker og yndefull du er
min elskede, min lyst og glede
Din ranke skikkelse
-- er som palmen
og brystene dine som druer

Jeg ber: La meg klatre opp
-- i palmen
og ta tak i grenene.
Dine bryster skal være
--som vintreets druer,
din pust som angen av epler
og din munn
--som den fineste vin.
La den flyte lett
--for min venn
la den gli over lepper
--og tenner!

*
La meg få høre din røst!

Du pike som holder til
--i hagene
vennene lytter til deg.
La meg få høre din røst!

Skynd deg nå, min elskede,
løp som gasellen
--og den unge hjort
over høyder
--som angen av balsam!
o

*

4 comments:

Anonymous said...

Æ rødda på skriverommet og fant Eriksen-boka og huska på den bloggposten, så den skal fram igjen om ikkje lenge.

Fint at du e flink te å blogge når vi andre spring i altfor store røde sko! *s*

Tove, travel.

Irene Larsen said...

:-)

Eg e visst ikke laga førr travel-livet i desember.

Irene, i ro.

Anonymous said...

Æ har også plana om å gå laus på bibeln, først og fræmst Jobs bok og dernest Ruts bok, frista som æ vart av dine og Hilde sine posta om di to.

Anita, har akkurat fått opp adventstjerna.

Irene Larsen said...

Bibelstudiegruppe neste ;-)