Sunday, December 28, 2008

Siri M. Kvamme: Vinterhjerte



Har kviet meg for å lese denne romanen selv om den har vært veldig kritikerrost. Det var noe med tittelen ( vinterhjerte), bildet på omslaget ( sprukne lepper og iskrystaller) og noen linjer av baksideteksten (...Liv og Endre bur på ei vintervakker øy i Nord-Noreg...) som etter min smak ble i overkant vakkervondt og symbolsk.
_________
Så lånte jeg den likevel da jeg var innom biblioteket før jul, og det endte med at jeg leste hele boka i ett strekk i dag. En sterkere skildring av sorg og av samspillet mellom mennesker som er berørt av en tragedie, er det lenge siden jeg har lest. Makt(u)balanse, synliggjøring/ usynliggjøring, lengsel etter å bli akseptert og forstått; alt dette er skildret fintfølende, rått og poetisk.
-----------
Andre gjøremål har fått ligge i dag.

No comments: